Kategori: Nyheder

  • Nocino, – Italiensk og stærkt vanedannende!

    Grønne valnødder klar til brug

    Hvis du har adgang til et valnøddetræ – så er det nu du låner 1 kg grønne valnødder! Senere kan nødderne også behandles, så du ender med nødder som du kender dem, når de er klar til nøddeknækkeren. MEN, MEN, valnøddelikør – Nocino – er super lækkert og enkelt at fremstille. Så det gør du først!

    I Italien fejres San Giovanni Battista (eller Johannes Døberen på dansk) den 24. juni. Som skythelgen for Firenze i Toscana, er der også hér en fest til ære for ham hvert år. Og hvad har det så med valnøddelikør at gøre?

    Ifølge overleveringen skal valnødderne til netop valnøddelikør i Italien plukkes natten mellem den 23. og 24. juni, fordi akkurat hér indeholder valnødderne mest olie og vitaminer – siges det…. Og  hvorfor fremhæve Toscana? Fordi det var hér jeg for nogle år siden smagte valnøddelikør for første gang – og svorede, at det skulle jeg selv fremsille en dag 🙂

    Nu tager det jo lidt længere tid at drive valnødderne frem på vores himmelstrøg, så jeg plukkede i lørdags den 12. august. Det går sikkers fint at plukke fra midt juli og et godt stykke ind i august – men, jeg har faktisk ikke nogen erfaring med dette – så jeg tænker vi bare må igang og prøve os frem.

    Og hér står vi så. Til den enkle og traditionelle Nocino skal du bruge:

    • 1 kg grønne valnødder,
    • 3-400 g vand (opskrifterne varierer hér),
    • 5-600 g sukker (også flere varianter hér),
    • 1 l. alkohol (95 Vol%) – gerne bedste kvalitet, du kan slæbe med hjem fra Italien,
    • 2 kanelstænger (hér varierer det også mellem 1 – 3 stænger)
    • 6  hele nelliker – eller efter smag og behag. (Jeg valgte at give den ‘gas’ med 10 styk)

    Dertil skal du bruge en eller to glas, der kan lukkes helt tæt.

    Sådan gør du:

    • Vandet koges og sukkeret opløses heri,
    • Vand og sukker afkøles,
    • Skær alle valnødderne i kvarte og læg dem i glassene.
    De kvartede valnødder, klar til godt selskab…..

    Derefter:

    • Hæld sukkerlage og alkohold over valnødderne,
    • Og læg krydderierne oveni.
    Kanel og nelliker

    Det lidt specieller er, at nu lukker du glassene og stiller dem ud i solen i 30-45 dage. Jeg har tænkt mig at fortsætte i alle 45 dage og evt. tage glassene ind på kolde dage og nætter – så må de stå i husets varmeste vindue.

    En varm karm til kolde dage….

    Efter de 45 dage filtreres den og hældes på mørke flasker (du skulle få 1½-2 l). Nu er det så vigtigt, at de mørke flasker opbevares mørkt og køligt i op til 8 måneder – vi smager på det 1. juni 2018 😉

    Håber du selv vil prøve – og evt dele dine erfaringer hér?

  • Gem sommeren på flaske!

    Gem sommeren på flaske!

    Ribssnaps

    Skole, arbejde og hverdag er startet…… og så synes du måske ikke lige du har tid til at lave ribsgelé. Frygt ikke, de sidste bær kan reddes i en fart – og samtidig gemme smagen af sommer til mørkere tider…..

    Du tager en flaske. Fylder den med bærrene og hælder almindelig neutral snaps i ‘hullerne’ 🙂

    Derefter sætter du dig ned og venter i 14 dage – jeg plejer dog at planlægge et eller andet i ventetiden…….

    Der er nu gået næsten 14 dage, så det er ok – du sier nu bærrene fra og hælder ribssaften på en pæn flaske.

    Si bærrene fra
    Drikkeklar ribssnaps!

    Afhængig af bærrene kan snapsen have varierende sødme – men, den er altid frisk og faktisk ofte til den syrlige side! Og den kan minde dig om sommeren langt ind i vinteren……

    I mangel på bedre idéer bruger jeg den som frokost-aperitif. Har du en bedre idé? Drinks, andet??

     

  • Vi Skal Ha’ Jagthund, Igen! 2

    Indrømmet. Vi var lidt sent ude sidste år. Hvor er der en god kennel, der har labrador af den robuste type? Nu havde vi kun boet ca. 2 år i området, men jeg blev alligevel overrasket over at en hurtig søgning på nettet gav en kennel, der blot ligger et par kilometre hjemmefra….. Nå, vi fik en aftale og kom på besøg.

    “Jo, til en hvalp tidlig sommer 2017 kan I komme på venteliste, I vil så være  12.-vælger på det kuld……..”

    Du tænker måske, hvordan kan det være, at vi blot valgte den “første og bedste” kennel? Eller hvor fedt er det lige at være ‘sidste-vælger’??

    Kennelen viste sig at være et super solidt stueopdræt med to jagtmeriterede foster-tæver og til ‘vores’ kuld havde der – så at sige – været en dansk jagt-champion ‘ind over’. Både de to tæver og en 1,5 års tæve af seneste kuld kunne besigtiges.

    Den godmodige Nosen med sine hvalpe, hvoraf én skulle vælges….

    Alt i alt et fantastisk sted, Labbedoo Kennel, som varmt kan anbefales, og hvor indehaverinden, Vanessa Taylor, virkelig brænder for hundene. Hun lader dem ikke af syne og gør meget ud af miljøtilvænning af hundene. Faktisk påstod hun, at hundene ville være tilvænnet skud ved levering! Det vender jeg tilbage til senere i denne indlægsserie.

    Min store lære af samtaler med dette fantastiske menneske blev, at når man har kennel sælges der IKKE altid efter ‘først til mølle princippet’. Det viste sig at være et kæmpe aktiv, at hunden skal bruges til jagt, at vi bor tæt på og at vi allerede har en labbe.

    Nå, udgangspunktet om en brun tæve blev mildt sagt udfordret, idet kuldet blev: 1 tæve og 5 hanner……MEN, da var vi sat op som ‘3-vælger’ 🙂 Blandt de to før os, var der én som skulle have en tæve. Og brune hunde…. dem havde vi for længst glemt!

    “OK, der kommer et kuld  ca. 3 uger senere, hvor du kan blive førstevælger på tæver – eller du kan få lov at blive førstevælger på de 5 hanhunde – hvad vil du?”

    Hér er det jeg mener, at man ikke bør være fanatisk – med mindre man virkelig skal bruge en tæve. Tilbud om at kunne vælge først blandt 5 fantastiske hunde – contra førstevælger på tæver i et kuld jeg på det tidspunkt ikke kendte udfaldet af –  herunder selvfølgelig ikke kunne vide hvor mange tæver der ville blive at vælge imellem…..

    Vi takkede ja til at kunne vælge mellem de 5 hanhunde, og så forblev hvalpe-ferien som planlagt 😉

    Egentlig rart at vide, at man som jæger har visse fordele, når man køber hund – det er bare at holde sig til og fortælle hvad hunden skal bruges til.

    Følg med i næste afsnit, hvor jeg giver mit bud på en god hvalpe-udvælgelses-proces. Og så det dér med skudtilvænning af hvalpe….

     

  • Vi Skal Ha’ Jagthund, Igen! 1

    Vi Skal Ha’ Jagthund, Igen! 1

    Vi har længe vidst vi skulle have jagthund nummer to – faktisk i mere end to år. Min aldrende labbe, Ziggy, han har rundet de 8 år og arvefølgen skal sikres. Fruen og jeg vil ikke tale om det, men vi ved jo godt, at heller ikke hunde lever evigt….desværre.

    Tankerne om ‘anden-hunden’ har været mange – alt fra andre racer til køn, stamtavle og meget mere. Og så har jeg måttet ransage mit sind og se på mig selv og alle de mulige og umulige fejl jeg har gjort i min træning af Ziggy. Heldigvis har jeg lært en del og heldigvis har Ziggy som oftest tilsyneladende rystet de fleste uretfærdigheder af sig og fortsat sit godmodige og selvstændige arbejde – måske ikke til prøve-standard, men ofte så dagen, anden, duen eller gåsen var reddet.

    Som en god kammerat og jagtkollega sagde til mig forleden: “Den der skal trænes mest er hundeejeren”. Den filosofi tror jeg bliver ganske styrende for mig. Det vil jeg vende tilbage til i de følgende indlæg.

    Arbejdsplads for labber!

    Tilbage til valget af hund. Der var jo reelt ingen rigtig tvivl – jeg har altid haft en passion for småvildtjagten: Haretramp, fasanjagt og den fantastiske trækjagt på ænder og duer er i min verden lig med labrador. Læg dertil nyerhvervet reguleringsjagt på gås, hvor labbens svømmestyrke, aporteringslyst og størrelse kan udnyttes – nej, der var ingen tvivl 😉

    Og så skulle det gerne være en tæve og det ville da være godt om den var brun, så den ikke ses så let på trækjagterne. Det blev en sort hanhund! Hvorfor? Omstændighederne.

    I næste indlæg kan du læse om mit valg af kennel, der bød på flere positive og overraskende oplevelser!

  • Find stegene i rådyrkøllen

    Find stegene i rådyrkøllen

    Helstegt rådyrkølle – det er skønt! Den har en god størrelse til et mindre middagsselskab og er ganske præsentabel på bordet. Og med lidt bardering og god trækketid kan der normlat opnås god mørhed i alle køddele uden en ‘tør’ yderside. Jeg har dog også haft stor glæde af at stykke de små stege ud af køllen…..

    Indrømmet – det ER små stege…. Jeg synes dog de enkelte stege med fordel kan anvendes som det normalvis sker med større dyr. Stegene giver hver især kød nok til en middag for to. Skal der inviteres, kan begge køller jo stykkes ud 😉

    Udstykning. Jeg har god erfaring med af udstykke i tre dele (hér vist på dyrets højre kølle, der indledningsvis ses fra ydersiden):

    Yderfilet.
    Klump.
    Inderfilet.

    Yderfileten stykkes fra:

    Inderfileten stykkes fra:

    Inderfilet udstykket. De to små tunger fjernes først.

    Anvendelse. Det resterende kød, klumpen, og hvad der ellers sidder tilbage ved hofte og på læg, det synes jeg egner sig bedst til fars. Inderfileten anvender jeg gerne som hel steg – det er det bedste stykke og kan egentlig nøjes med en kernetemperatur omkring 58 grader, før det skal trække. Yderfileten synes jeg er en lidt dårligere, men ok steg. Jeg har dog bedst erfaring med at anvende den som skært kød i gryderetter. De små tunger omkring inderfileten kan anvendes til lidt forret – akkurat som de små ægte mørbrader på indersiden af ryggen.

    Med denne udskæring synes jeg det er sjovt at kunne udnytte kødet til flere små retter. Enig?

  • Drivhuset, en proces…. 1

    Udgravning til fundament

    Når man ikke kan få sig selv til at kaste husets “gode” gamle vinduer på genbrugen – og samtidig gerne vil have et billigt drivhus…. Ja, så begynder man med fundamentet 😉 Og når man så derudover er så heldig at have en svåger, der faktisk VED noget om at bygge…..

    “Nej, Geno – vi skal minimum 30 cm ned i jorden – vi skal have plads til armeringsjern i bunden”. Armeringsjern!! Det er et drivhus!! Min svåger var kold:” Du får vindpres sådan og sådan, stor gavl mod vest, tal – mig – hér og udregninger dér…..resten fortaber sig – måske var jeg allerede mentalt igang med at plante krydderurter…..og var rosmarin ikke én af de sydlandske, der gerne skal så i tør stenet jord?….HØRER  DU EFTER? Ja, løg jeg overbevisende, selvfølgelig skal MIT drivhus have armeringsjern i fundamentet 😉

    Og sådan blev det. Og det med ‘billigt’ drivhus – blev et garneri i Rusland!

    Du kan desværre ikke få at se hvordan udgravningen foregik. Men, spader havde desværre hovedrollen, så jeg har nok ikke kunnet holde mobilen stille til et ordentligt billede.

    Nå, beton til et 30×30 cm fundament i et drivhus med målene 5,2m x 4,2m koster 4.500SEK – det havde jeg ikke helt set komme, men omvendt virkede det ikke urimeligt.

    Både udgravningen og den efterfølgende opsætning af murene havde stor gavn at de opsatte ‘galger’. Det er bare den slags man kun ved, hvis man arbejder i byggeriet.

    ‘Galgerne’ der styrede arbejdet….

    Med galgerne sat op og snorene i vatter, gik alt lidt lettere. Da betonen kom, kunne en tommestok – for enden af min svåger – hele tiden fortælle mig, hvor der i en h…… fart skulle skovles beton hen, således alt kunne størkne i vandrette flader. Fascinerende. Galger og snore angav ligeledes retningen for de mure der skulle følge efter.

    Følg med i næste indlæg i processen!